Het Nieuwe Buro

Eén ding is zeker: emailmarketing is ook in 2017 nog een veelgebruikte tool om met de klant te communiceren. Het is een onverwoestbaar communicatiekanaal. Tot op de dag van vandaag wordt emailmarketing door veel bedrijven ingezet. Het is één van de beste verkoopkanalen en een effectief middel voor klantenbinding. Alleen wordt het door veel bedrijven nog niet op de juiste manier ingezet. En dat is zonde. In deze blog geven wij je daarom enkele tips voor het optimaal inzetten van emailmarketing.

 

In de afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van emailmarketing. Bijna ieder bedrijf zet emailmarketing in. Dat is ook duidelijk zichtbaar als je je Inbox van je mail opent. Deze zit gedurende de dag bomvol met e-mails van bedrijven. Geen effectieve e-mails, maar e-mails vol reclame en spam, waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten.

Er zijn veel bedrijven die emailmarketing op deze manier blijven inzetten. En dat is een gemiste kans. Want als je e-mailmarketing op de juiste manier inzet, dan kan het een succesvol middel zijn om jouw producten/diensten te verkopen, maar daarnaast ook om een goede binding met je klanten op te bouwen.

Van e-business naar me-business
In een vorige blog bespraken we de communicatietrend: ‘Van e-business naar me-business.’ Persoonlijke communicatie en het menselijke aspect is anno 2017 erg belangrijk in communicatie. Dit is daarom ook de reden dat veel gesloten media, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Snapchat etc. erg populair zijn en blijven groeien. De klant heeft meer macht gekregen en wil graag op een persoonlijkere manier behandeld worden. Deze trend moet ook doorgevoerd worden binnen emailmarketing. Een e-mail met standaard informatie/acties interesseert de klant niet. Hij wil iets unieks ontvangen en iets dat alleen hij krijgt en dat past bij hem persoonlijk.

Zegt een beeld meer dan duizend woorden?
Een andere communicatietrend die we besproken in onze blogs is: ‘Zegt een beeld meer dan duizend woorden?’. In deze blog vertellen we over de kracht van beelden en foto’s. Door de overload aan informatie iedere dag, heeft de klant veel behoefte aan beeld in plaats van teksten. Ook dit is een belangrijke trend die gebruikt moet worden in emailmarketing.

Waar moet emailmarketing aan voldoen?
Emailmarketing zal in de toekomst een belangrijk communicatiekanaal blijven. De aandacht verschuift alleen steeds meer en de klant heeft hogere verwachtingen. De e-mails moeten:

  • Van betere kwaliteit zijn;
  • Meer relevant zijn;
  • Aandacht besteden aan de behoefte van de ontvanger.

7 tips voor het optimaal inzetten van e-mailmarketing
Wij geven je 7 algemene tips hoe je je emailmarketing kunt optimaliseren.

1. Gebruik beeld
Dagelijks ontvangen we veel informatie. Een emailing vol met tekst schrikt af en nodigt niet uit om te lezen. Beelden spreken veel meer dan tekst. Een eerste tip is dus om in je emailing veel gebruik te maken van beelden en een korte tekst bij het beeld te gebruiken.

2.     Maak het persoonlijk
Weet wie je doelgroep is. Welke content is voor hen belangrijk en stem je e-mails hierop af. Wist je dat gepersonaliseerde e-mails een 14% hogere click-through-rate hebben dan algemene emailings.

3.      Zorg voor een pakkende onderwerpregel
Een pakkende onderwerp regel is eigenlijk een van de belangrijkste aspecten van een e-mailing. Want is je onderwerpregel niet uitnodigend genoeg, dan zal de ontvanger de e-mail niet eens openen. Wees origineel en gebruik call-to-actions. En let op! Zorg zeker dat je onderwerp regel zowel op desktop als op een mobiel apparaat uitnodigend is.

4.     Zorg dat de e-mail mobile responsive is
Meer dan de helft van de e-mails worden vandaag de dag geopend vanaf een mobiel apparaat. Het is daarom erg belangrijk dat je emailing ook goed zichtbaar is op een mobiel apparaat. Ook daarvoor geldt dat het effectiever is om veel gebruik te maken van beelden. Want tekst op een mobiel apparaat oogt al snel als een hele lap tekst. En dat schrikt af.

5.     Gebruik call-to-action
Opvallende call-to-action in je emailing zorgen ervoor dat de ontvanger een handeling uitvoert en dit kan ervoor zorgen dat de emailontvanger op je website belandt. En dat is wat je wilt. Zoveel mogelijk mensen naar je website krijgen, zodat ze daar opzoek gaan naar meer informatie. Ons advies is om in je mailing geen hele nieuwsberichten te plaatsen, maar alleen een titel van het nieuwsbericht, blog etc. Je wekt nieuwsgierigheid op met een klein stukje tekst en een sprekend beeld en dat moet ervoor zorgen dat de ontvanger verder wil klikken/lezen. Maak ook gebruik van call-to-action, bijvoorbeeld: lees meer, klik hier, bekijk de gehele video etc.

6.     Zet het structureel in
Emailmarketing kan pas effectief zijn, als je het structureel inzet. Zodra een (potentiële) klant zich inschrijft om een nieuwsbrief te ontvangen, dan gaat hij ervan uit met enige regelmaat een nieuwsbrief te ontvangen. Daarnaast zorgt het structureel inzetten van een nieuwsbrief ervoor dat je continu zichtbaar bent bij je klant en de klant je niet vergeet.

7.     Wees creatief en onderscheidend
De onderwerpregel, de beelden, de call-to-actions, de mobielvriendelijkheid, dat alles kan nog wel zo goed zijn, maar als je niet creatief en onderscheidend bent, dan zullen de e-mails niet effectief zijn. Laat jouw persoonlijkheid en DNA terugkomen in je emailings, zodat de ontvangers meteen weten van wie de mailing afkomstig is. Wees daarnaast creatief en onderscheidend, maar dat geldt niet alleen voor je emailings, maar dat moet aanwezig zijn in je gehele communicatiestrategie/huisstijl.

Schermafbeelding 2017-06-22 om 07.56.14

In deze blog hebben we een paar algemene tips gegevens voor het optimaal inzetten van emailmarketing. Wij bij Het Nieuwe Buro helpen je graag om na te denken over een creatieve en onderscheidende communicatiestrategie/huisstijl of om je te helpen met het vormgeven van je emailing.

Lara Janssen

Lara is afgestudeerd voor haar opleiding HBO Communicatie aan de HAN. Maandelijks schrijft zij blogs over interessante onderwerpen, nieuwtjes, trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en breder.

FullSizeRender (1)

Plaats een reactie