Koop jij veel online? Je hebt vast wel een aantal favoriete webhops waar je je graag oriënteert of zelfs een online aankoop doet. Slechts enkele minuten kost het maar en voor je het weet heb je alweer het een en ander online aangeschaft. Dit ligt natuurlijk aan het merk en aan je smaak. Maar ook onze hersens worden online voor een groot gedeelte beïnvloed. Onbewust zijn er erg veel aspecten die er uiteindelijk voor zorgen dat jij online een aankoop doet. Webpsychologie, hoe werkt het?
Webpsychologie: ‘Een vakgebied dat zich bezighoudt met de reactie van mensen op websites en hoe je die kunt beïnvloeden.’
De start van webpsychologie
Iedere organisatie wil natuurlijk het beste uit zijn website halen. De vraag die je bij webpsychologie daarom ook stelt is: Wat kunnen we doen om onze website effectiever te maken? In de webpsychologie zijn er heel wat trucjes die de klant kunnen verleiden om uiteindelijk te zorgen dat de klant dichterbij zijn/jouw doel op de website komt. Deze doelen kunnen verschillen. Voor de ene organisatie is het doel dat klanten online aankopen doen, voor een andere organisatie kan het doel zijn ‘het verkrijgen van zo veel mogelijk aanmeldingen van een event’. Wat jouw doel is, verschilt dus per organisatie.
Om een websitebezoeker naar jouw uiteindelijke doel te krijgen, is het van belang om je website vol te stoppen met diverse conversieacties. Conversieacties zijn meetbare gebeurtenissen op je landing pages, die ervoor kunnen zorgen dat de bezoeker dichterbij het uiteindelijke doel komt óf naar pagina’s op het pad daar naartoe.
Voorbeelden van conversie
Om een goed beeld te kunnen geven wat nou precies conversie inhoudt. Geven we hieronder enkele voorbeelden van conversie acties per type site:
- E-commerce sites: aankoop doen, formulier invullen, plaatsen waardering, delen via sociale media;
- Generen van leads: formulier ingevuld, delen via sociale media;
- Klanten ondersteuning: beantwoorden vragen, aantal downloads, reviews;
- Branding: aantal pageviews, aantal downloads, delen via sociale media;
- Etc.
Stappenplan toepassen webpsychologie
Om webspyschologie effectief in te zetten op je eigen website, is het advies om de volgende stappen te volgen:
1. Wie is mijn bezoeker? En wat is zijn rol?
Om webpsychologie zo effectief mogelijk toe te passen, is het van belang om inzicht te hebben in jouw bezoeker. Tip: zorg dat je Google Analytics koppelt aan je website. Op deze manier kun je veel inzicht krijgen in wie jouw websitebezoeker is.
2. Wat wil de bezoeker?
Een veel voorkomende fout op websites is dat de organisatie op haar landingspage erg veel wil vertellen. Juist daardoor wordt het onoverzichtelijk en zorgt dat er uiteindelijk weer voor dat de bezoeker niet bij het uiteindelijke doel terecht komt. Kruip in de rol van de bezoeker en stel je zelf bij iedere pagina op de website de volgende vraag: Welke informatie wil de bezoeker hier krijgen?
3. Doorloop het AIDA-model
AIDA staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. AIDA toepassen kan onder andere met onderstaande voorbeelden:
- Zorg dat je goed vindbaar bent in zoekmachines (SEO/SEA);
- Ben actief op sociale media (zorg voor een strategie);
- Plaats kennis online (blogs/vlogs);
- Landinspageoptimalisatie;
- Nieuwsfeed;
- Kortingen/acties;
- Emailmarketing.
Landingpageoptimalisatie
- Een websitebezoeker is kritisch en kan naar 8 seconden al zien of hij wel of niet doorgaat op de website. Je hebt dus slechts 8 seconden voor een eerste indruk. Zorg ervoor dat de laadtijd daarom goed is.
- Niet te veel tekst op de landingspage. Zorg dat er kort en krachtig staat wat je doet en maak gebruik van veel beeldmateriaal. Dit is aantrekkelijker, dan alleen tekst.
- Om te zorgen dat de bezoeker interesse krijgt voor jouw bedrijf én jouw bedrijf gaat vergelijken met concurrenten, is het van belang gebruik te maken van reviews. Of andere diverse leuzen: ‘8 personen gingen uw voor’ en ‘Nu met gratis intakegesprek’. Dit zijn zinnen die het brein onbewust heel erg sterk opneemt in haar overweging. Dat andere mensen hier ook voor gekozen hebben, geeft onbewust een goed gevoel. Daarnaast voelt het ook goed iets gratis te krijgen.
- Action: Waar is de banaan? Marketinggoeroe Seth Godin vergelijkt mensen met apen. Apen willen maar één ding weten: waar is mijn banaan? Als de banaan niet snel en makkelijk te pakken is, is de aap verdwenen. Hetzelfde geldt voor de bezoeker van een webshop. De bezoeker heeft een duidelijke call-to-action nodig om zo verder de webshop te ontdekken. Deze call-to-action kan een button of link zijn, zolang het maar gelijk in het oog springt. Een opvallende call-to-action zorgt voor rust en focus, waardoor de kans groter is dat bezoekers verder doorklikken. Maar geef mensen wel de tijd om na te denken. Een goede call-to-action kan dus bijvoorbeeld bestaan uit de volgende woorden: ‘Meer informatie’ of ‘Kijk nu hoe het werkt’.
Coolblue & webpsychologie
Coolblue een organisatie die communicatie erg goed toepast. En een organisatie die alleen online artikelen verkoopt. Het gebruik maken van webpsychologie, mag dus bij Coolblue zeker niet ontbreken. Hieronder enkele voorbeelden van webpsychologie op de website van Coolblue:
Het Nieuwe Buro helpt graag een handje!
In deze blog hebben we je enkele tips gegeven over webpsychologie, maar als we zouden willen zouden we nog wel even door kunnen gaan. Bij webspychologie zijn er namelijk duizenden slimme trucjes en belangrijke aanpassingen mogelijk. Wij helpen je graag om de conversie op je website te verhogen. Met een deskundige vormgevers bril kijken wij graag naar jouw website, zodat met een redesign de website aantrekkelijker is voor de bezoeker. Een bezoeker die uiteindelijk meer bij je afneemt! Interesse? VERBINDT!
Lara Janssen
Lara is afgestudeerd voor haar opleiding HBO Communicatie aan de HAN. Maandelijks schrijft zij blogs over interessante onderwerpen, nieuwtjes, trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en breder.