In 2017 is alles beter meetbaar dan ooit. Alle communicatie uitingen zijn tot aan de minuut toe te volgen en te analyseren. Wat opvalt is dat juist in deze meetbare tijd, het menselijke aspect steeds belangrijker wordt. Het persoonlijke en menselijke aspect naar de klant toe, maar ook de uitstraling van het bedrijf. Hoe kan jij als organisatie daar nou het beste op inhaken?

 

Wie doet het goed?
Coolblue, de webwinkel die de ene naar de andere Social Media Awards binnensleept. Een merk dat online een enorm succes is, maar steeds meer menselijker en persoonlijker wordt. Bestel je iets bij Coolbue, dan krijg je van één van hun klantenknuffelaars een persoonlijk geschreven kaartje. Deze persoonlijk geschreven kaartjes, krijgen op sociale media veel waardering. Een ander menselijk aspect dat bij Coolblue steeds meer terugkomt is dat deze online winkel, steeds meer offline winkels in Nederland opent. Men heeft behoefte aan persoonlijke adviezen en willen toch graag de producten zien, proeven, ruiken en ervaren. Het menselijke dat online gemist wordt, kan worden waargemaakt in deze offline winkels. Het is groeiende trend: van webshop naar fysieke winkel.

SAMSUNG CSC

Online én offline
Het gaat er niet meer om of die persoonlijke behandeling online of offline plaatsvindt, het gaat erom dat de persoonlijke behandeling altijd plaatsvindt en dat deze geïntegreerd is in al je uitingen. Online en offline.

Betteke van Ruler, hoogleraar communicatie aan UVA zegt: ‘Het is niet on- of offline, het is anyline dat nodig is om een goede relatie op te zetten en te onderhouden. Face to face, print, digitaal…het is de combinatie van alles dat het verschil maakt. Maar wel consequent als het gaat om het uitstralen van de stijl van het huis.’

De consument wil steeds vaker de mensen achter de organisatie leren kennen. Zij willen kunnen chatten met Kees van bedrijf X, in plaats van chatten met bedrijf X. Ook dat is iets dat steeds meer terug te zien is bij bedrijven. Je hebt niet meer met een bedrijf te maken, maar met een persoon achter het bedrijf. Het menselijke en persoonlijke komt hier ook weer naar voren.

Anno 2017 kan een bedrijf bijna niet meer bestaan met alleen een logo en bedrijfsnaam. Het menselijke en persoonlijke geven het bedrijf vorm en geven het bedrijf kleur. Het bedrijf krijgt hierdoor een identiteit en potentiële klanten kunnen zich er mee identificeren. Daar is behoefte aan. Zij kunnen toetsen of ze passen bij het merk/bedrijf of niet.

Hoe past Het Nieuwe Buro het menselijke aspect toe?
Ook wij spelen in op deze persoonlijkheid trend. Voor diverse opdrachtgevers hebben wij invulling gegeven aan het merk door het persoonlijker en menselijker te maken:

Fifth Advocatuur
Nederland telt heel wat advocatenkantoren. Met alleen een slogan en logo blink je daarom niet meer uit. Wij maakten Fifth advocatuur persoonlijk. Dit deden wij door klanten van Fifth de hoofdrol te laten spelen in de campagne. Het merk kreeg een identiteit en het werd meteen duidelijk hoe hun slogan ‘Oprecht’ wordt waargemaakt.

uitkaderingen B 113

Van Bergen ondernemerszaken
Een accountantskantoor dat belooft een Hart voor de zaak te hebben. De eerste vragen die opspringen zijn: Hoezo een Hart voor de zaak?, Wat houdt dit in?. Wij adviseerden en ontwierpen een huisstijl waarin de klant van dit accountantskantoor in beeld wordt gebracht. Het is op deze manier direct duidelijk voor wie zij een Hart hebben. Potentiële klanten kunnen zich identificeren met deze klanten. Passen zij hierbij? Voelen zij zich hier prettig bij?

uitkaderingen28

De klant is meer koning dan ooit tevoren
We leven in een digitaal tijdperk en het aantal digitale contactmomenten met de klant is hierdoor ook enorm gegroeid. Al deze digitale contactmomenten, zorgen ervoor dat een klant veel data achterlaat. Bedrijven beschikken hierdoor aan een enorme hoeveelheid data. De grootste uitdaging voor bedrijven is momenteel om deze data goed te analyseren en zinvol in te zetten. Met deze data kan een (potentiële) klant namelijk persoonlijk benadert worden met de gegevens die het bedrijf in handen heeft. Van e-business naar me-business. De klant moet ervaren dat de informatie toegespitst is op hem. Dit is iets dat de klant ook steeds meer verwacht van bedrijven, omdat ze in de gaten hebben dat ze online een berg aan informatie achterlaten. Klanten worden dus steeds kritischer naar bedrijven toe. Ze wensen meer dan ooit als koning behandeld te worden.

Hoe word ik persoonlijker?
Het DNA van jouw onderneming moet geïntegreerd zijn in alle vezels van het bedrijf. Zodat jouw bedrijf een identiteit heeft en het menselijke aspect beheerst. Maar hoe doe je dat?

  • Bepaal je gewenste identiteit als organisatie;
  • Zorg dat je deze identiteit eenduidig naar buiten toe uitstraalt;
  • Mensen maken de organisatie. Zij bepalen voor het grootste gedeelte wat voor een identiteit de organisatie uitstraalt. Zorg er daarom voor dat iedere medewerker aansluit bij de identiteit van het bedrijf en dat deze medewerker naar de klant toe deze gewenste identiteit uitstraalt;
  • Maak de communicatie naar de klant toe persoonlijk. Gebruik hiervoor data die je over klanten beschikt;
  • Één-op-één contact is belangrijker dan ooit. Introduceer Whatsapp of ga de conversatie aan via Facebook Messenger. Gesloten, persoonlijke communicatiemiddelen zijn hot.

Hoe staat het met jouw bedrijf? Is het persoonlijke en menselijke aspect daar in terug te vinden? Zou je graag meer adviezen willen hebben hoe jouw bedrijf persoonlijker of menselijke gemaakt kan worden? En hierdoor aansluit in 2017? Wij bij Het Nieuwe Buro helpen je graag, verbindt!

Lara Janssen

Lara is afgestudeerd voor haar opleiding HBO Communicatie aan de HAN. Maandelijks schrijft zij blogs over interessante onderwerpen, nieuwtjes, trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en breder.

FullSizeRender (1)

Plaats een reactie