Het Nieuwe Buro

Het gele icoontje met het witte spookje is een logo waar gemiddeld 2 miljoen Nederlanders dagelijks op klikken. Ikzelf ook. Mijn beste vriendin heeft zich zojuist getransformeerd in een likkende hond, mijn klasgenoot ziet het studeren niet meer zitten, een ander is bezig aan een boswandeling, Chiarra Ferragni vliegt ieder moment naar Milaan en Romee Strijd heeft zojuist haar sportsessie erop zitten. En dit alles is zichtbaar in slechts 10 seconden. Snapchat. Het online medium waar we nu niet meer om heen kunnen. Voor velen een onduidelijk medium. In deze blog nemen we je mee in de wereld van Snapchat, wat kun je er mee en wat levert het je op?

 

Snapchat is een app, die momenteel vooral heel erg populair is onder jongeren en tieners. Het gaat om het verzenden van foto’s en video’s die slechts een paar seconden (maximaal 10 seconden) zichtbaar zijn voor de ontvanger. De foto of video kan voor het verzenden bewerkt worden door middel van:

  • Filters
  • Teksten
  • Tekeningen
  • Emoticons

De gebruiker kan zelf bepalen of hij zijn boodschap naar één of meerdere ontvangers verstuurd. Het is daarnaast mogelijk om jouw boodschap toe te voegen aan Stories. Stories zijn maximaal 24 uur zichtbaar voor al jouw Snapchat volgers en kunnen ook meerdere keren bekeken worden. Vooral voor bedrijven zijn deze Stories handig en interessant.

snapchathow-get-dalmatian-filter-snapchat-how-do-dalmatian-dog-kim-kardashian-snapchat-hidden

Feiten en cijfers
Snapchat is vooral populair onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Dagelijks worden wereldwijd via Snapchat gemiddeld 700 miljoen berichten verstuurd. Een gemiddelde Snapchat gebruiker checkt zijn Snapchat app gemiddeld 14 keer per dag.

Wat maakt Snapchat hot?

  • Tijdelijkheid

Snapchat is vooral populair, omdat de boodschappen via dit kanaal een kort leven hebben. Mensen denken minder na over de inhoud. Het gaat minder om de inhoud, maar om het delen van het ‘nu’. De snelheid van het delen van jouw moment is hiermee belangrijker geworden.

Een foto plaatsen op Facebook of Instagram is voor altijd zichtbaar. Voordat je hierop iets plaatst, denk je langer na. Op Snapchat verdwijnt jou boodschap weer binnen maximaal 10 seconden of bij stories na 24 uur. Het materiaal verdwijnt, dus de video of foto hoeft niet meer perfect te zijn.

  • Weergeven van het hier en nu

Snapchat is een uitgekiend medium om actuele zaken te communiceren. Dat wat er op dat moment gebeurt, kan door middel van Snapchat snel gecommuniceerd worden.

  • Fun-factor

Bij Snapchat draait het niet alleen maar om de foto, video of tekstbericht, maar juist om de fun-factor die het medium met zich meebrengt. Diverse filters maken het mogelijk om grappige foto’s te maken:

snapfilter

 

 

 

 

 

Door de vluchtigheid van het medium, wordt het ook veel gebruikt om gênante momenten vast te leggen, bijvoorbeeld op de WC of het moment dat je net wakker wordt.

Influencers, bedrijven en Snapchat
disney snapchat
Snapchat is snelgroeiend en kan een belangrijk medium zijn voor veel bedrijven en merken om haar doelgroep te bereiken. Niet alleen voor bedrijven is het een succes, ook onder bekende personen en bloggers is het een platform waarop zij zichzelf het beste kunnen promoten. Door de komst van dit medium, komt de doelgroep nog dichterbij het leven van zijn favoriete blogger. De hele dag door worden er Snapchats gemaakt, waardoor de doelgroep een goed beeld krijgt van het leven van deze blogger. Ook kunnen merken influencers inzetten die hun merk via Snapchat promoten. In de onderstaande foto is zichtbaar hoe Walt Disney een jongen (met een groot bereik in de doelgroep van Walt Disney) Walt Disney promoot via Snapchat.
Niet alleen is dit middel een kans voor bloggers en influencers. Ook voor een merk zelf. Door middel van Snapchat en Stories is het mogelijk om als merk jouw verhaal te vertellen. Dit is vooral interessant voor bedrijven die jongeren en tieners in hun doelgroep hebben zitten. Een succesvol voorbeeld is de Snapchat van het frisdrankmerk Fanta. Om tieners en jongeren weer aan de Fanta te krijgen, is het merk actief geworden op Snapchat. Ze ontwikkelen grappige snaps en quizen om meer aandacht te krijgen binnen de doelgroep.

fantafanta 2

Succesvolle merken op Snapchat
Een van de bekendste Snapchat campagnes is van WWF. WWF postte selfies van bedreigde diersoorten met de campagne hashtag #lastselfie. Het medium Snapchat paste perfect binnen deze campagne, omdat de selfies met de dieren binnen 10 seconden verdwenen, zoals ook de diersoorten met uitsterven bedreigd worden. Deze campagne werd een enorm succes. Via diverse kanalen kreeg deze campagne veel aandacht. De dontatiedoelstelling van een maand werd al binnen 3 dagen gehaald.

Snapchat succesvol voor jou bedrijf? 

  • Als jouw doelgroep bestaat uit jongeren en tieners dan is het zeker onmisbaar in jouw communicatiestrategie;
  • Maak Snaps niet te lang;
  • Snapchat werkt erg goed voor engagement;
  • Videocontent (zie blog: zegt een beeld meer dan duizend woorden?) is enorm populair en effectief.

Veel bedrijven en merken zijn nog niet actief met Snapchat. Dit komt vooral omdat het lastig is om het bereikeffect van Snaps te meten. Daarnaast vraagt het veel energie van een merk om continu online te zijn en relevante content te sturen naar de doelgroep. Los van het feit dat het niet altijd bij je merk past en het veel aandacht en tijd vraagt, mag je als marketeer Snapchat niet negeren. Dus pak je telefoon, download de app en duik in de wereld van Snapchat!

Dit deden wij ook:

IMG_0760

Lara Janssen

Lara is afgestudeerd voor haar opleiding HBO Communicatie aan de HAN. Maandelijks schrijft zij blogs over interessante onderwerpen, nieuwtjes, trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en breder.

FullSizeRender (1)

Plaats een reactie