Het Nieuwe Buro

Zegt een beeld meer dan duizend woorden?

Iedere dag weer vliegen de Facebookposts, Instagram foto’s en andere berichten je om de oren. Je wordt er ’s ochtends mee wakker en gaat er ’s avonds mee naar bed. Al deze informatie moeten onze hersenen allemaal verwerken. Door deze ontelbare berichten de hele dag door, is het logisch dat we deze informatie filteren; we pikken alleen nog informatie op die ons opvalt. Maar wat valt dan op?

 

Wat zijn de populairste platformen?
Het grootste sociale media platform is momenteel WhatsApp met 9,8 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarna volgt Facebook met 9,6 miljoen gebruikers en Youtube met 7,2 miljoen. De meest snelgroeiende en opkomende platformen zijn Instagram en SnapChat. Instagram heeft momenteel 2,1 miljoen actieve Nederlandse gebruikers en SnapChat 1 miljoen.

Platformen1platformen2

Als er gekeken wordt naar de opkomende trends van de online platformen, dan valt het op dat vooral visuele content steeds populairder wordt. De opkomende platformen SnapChat en Instagram draaien alleen maar om foto’s en video’s. Foto’s, video’s en infographics zijn hot en zeggen vaak meer dan duizend woorden. De perfecte manier voor bedrijven om het verhaal van hun merk kracht te geven.

Storytelling kan met de juiste content het verhaal vertellen van een bedrijf/merk. Sociale media in combinatie met visuele content zijn de perfecte kanalen voor het vertellen van jouw verhaal. Het verhaal kan in kleine stukjes verteld worden. Het Rijksmuseum is een organisatie die voor en tijdens een nieuwe tentoonstelling de mensen via hun sociale media kanalen meeneemt in het verhaal van de tentoonstelling. Bekijk hun Instagramaccount maar eens.Schermafbeelding 2016-09-22 om 12.38.44

Niet alleen stilstaand beeld is belangrijk, maar ook video’s worden steeds populairder. Facebook speelt de video’s die voorbij komen in je tijdlijn tegenwoordig al automatisch af. Je kan er niet meer om heen, je kijkt. Dit blijkt ook uit een eigen onderzoek van Facebook. Een video wordt op Facebook 10% meer bekeken, geliked, gedeeld als het automatisch afgespeeld wordt.

Mensen zijn visueel ingesteld. Visuele content is het makkelijkst te verwerken voor ons brein, 60.000 keer sneller dan dat tekst verwerkt wordt. Het is daarom logisch dat beelden sneller opvallen dan tekst. Het is dus een must voor bedrijven en merken om visuele content te gebruiken in hun sociale media en andere communicatie. Door alleen al een foto toe te voegen aan een stuk tekst, zal dat er voor zorgen dat de tekst beter blijft hangen en aantrekkelijker te lezen is voor de doelgroep.

Bereik je ook daadwerkelijk meer mensen met visuele content?

  • Uit een onderzoek blijkt dat er op Tweets met afbeeldingen 18% meer wordt geklikt en 150% meer wordt geretweet.
  • Tekst met beeld zorgt voor 94% meer views.
  • Een Facebookpost met een afbeelding erbij zorgt voor 87% meer interactie.
  • Mensen geven aan visuele content erg belangrijk te vinden om een online aankoop te doen. Dit kan zelfs de doorslag zijn om een product aan te schaffen of niet.
  • Bezoekers op een website lezen gemiddeld maar 28% van de woorden die op de website staan.
  • Kleuren zorgen ervoor dat content meer opvalt en de bezoeker meer geneigd is om een tekst te lezen. Uit onderzoek blijkt dat 80% eerder bereid is om een tekst te lezen als er kleuren in voorkomen.
  • Een mens onthoudt 80% wat hij doet en ziet en slechts 20% wat hij leest.

Verdwijnt tekst dan helemaal?
Geschreven content zal nooit helemaal verdwijnen. Ook een goed stuk tekst kan veel views krijgen. Het is belangrijk dat de tekst afgestemd is op de doelgroep. Daarnaast kan tekst op een leuke manier verwerkt worden in combinatie met beeld, bijvoorbeeld in een Infographic. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een Infographic. Deze Infographic geeft 30 tips hoe sociale media effectief ingezet kan worden in 2016. Op een creatieve manier wordt tekst verwerkt in een afbeelding met veel kleuren. Dit ziet er overzichtelijk uit en nodigt de bezoeker uit om het te lezen. Dus neem de infographic snel door en pas alle tips toe! En vergeet dus vooral niet visuele content toe te voegen aan iedere communicatie uiting die je nu ontwikkelt, want een beeld zegt meer dan duizend woorden.

Lara Janssen

Lara is afgestudeerd voor haar opleiding HBO Communicatie aan de HAN. Maandelijks schrijft zij blogs over interessante onderwerpen, nieuwtjes, trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en breder.

FullSizeRender (1)

Plaats een reactie